Alla inlägg under februari 2008

Av Angelika - 29 februari 2008 08:46

Ja, man har inte riktigt varit pigg på så mycket den sista veckan. Men tänkte iallafall att jag skulle lägga in förra veckans tjejsnack nu (denna veckans tar vi lite senare).


Det handlar om det bästa och smästa på varje punkt!


  • Minnet?
    Bästa: Här måste jag nog säga när min första son föddes (när min andra son föddes var jag ju nersövd, så det minns jag ju inte...)
    Sämsta: Just nu är det när våran kära Ami dog för en vecka sen.

  • Resan?
    Vi är nästan aldrig ute och reser, så det kan jag knappt svara på...

  • Maträtten?
    Bästa: Oj, det finns så mycket gott, vad ska jag svara på det?
    Får nog bli... alltså jag älskar smörgåstårta gjord på hönökaka med räkor och lax, (nu är ju inte det nåt man gör hemma till vardags) annars blir det nog vanlig husmanskost, tex. stekt fläsk potatis och löksås.
    Sämsta: Gillar inte flygande jacob, inte heller bruna bönor.

  • Köpet?
    Bästa: Det tror jag att jag vet! Vår lilla shettis Lillan som jag köpte lite hastigt och lustigt då jag var i stort behov av en liten till sällskap. Köpte henne osedd på annons och körde ca 16 mil och hämtade henne. Hon är en helt fantastisk barnponny som inte är rädd för någonting, och då menar jag absoult ingenting.
    Sämsta: ...alla dessa småpinaler som man knappt hinner använda innan de går sönder, kommer inte på nåt speciellt just nu.

  • Egenskapen hos en vän?
    Bästa: Ärlighet
    Sämsta: Oärlighet
  • Av Angelika - 26 februari 2008 09:00

    Pratade med veterinären igår, då jag egentligen skulle varit på återbesök med Ami... Hon kikade på proverna och röntgenplåtarna igen, men kan fortfarande inte hitta nåt, så hennes gissning (kan väl inte göra mer utan obduktion) är att ögoninfektionen gått via synnerven in i hjärnan och orsakat hjärnhinneinflammation. Ja, jag vet inte vad jag ska säga, det är så tomt...


    Men livet går ju vidare och igår var jag och "provjobbade" på gården med mjölkkorna och det kändes bra, har man mjölkat en gång så sitter det i. Ska jobba onsdag och fredag också  (eller kanske snarare gå med dom) sen får vi se hur det blir.

    Av Angelika - 23 februari 2008 14:41

    Det blev som jag faktiskt befarade. Igår vid 23 tiden slutade vår lilla Ami att andas. Hon fick bara va med oss 2,5 år och vi saknar hennes så mycket.

    Känns så hemskt att vi va hos veterinären som skickade hem oss med antibiotika, smärtstillande och ögondroppar... Borde dom inte ha sett att hon inte skulle bli bättre? Det gick ju trots allt så himla snabbt, hon var med mig ute vid 19 på kvällen när jag tog in hästarna och vankade runt lite sakta, sen 4 timmar senare orkade hon inte mer.



    Av Angelika - 22 februari 2008 22:27

    Min lilla Ami är riktigt dålig nu. Var hos veterinären vid 12 idag och de gjorde alla möjliga undersökningar och tog prover, blodprov som visade kraftig infektion i kroppen, röntgen som inte visade något, kikade även efter en böld bakom ögat (då hon har en akut ögoninfektion), ja det blev ett dyrt kalas, tur att det finns försäkringar.


    Iallafall åkte vi hem med antibiotika, smärtstillande och två sorters ögondroppar. Hon hade fått antibiotika och smärtstillande så det ska vi inte ge henne mer förrän i morgon bitti. Men just nu känns det så hopplöst, hon vill inte resa sig upp, försöker inte ens ställa sig på benen, utan bara ligger och gnyr... Det gör så ont i mig, hon är ju dessutom bara 2,5 år. Det verkar inte som att vi får något vettig diagnos trots alla undersökningar osv. Får se hur det är imorgon, det blir väl en ny tur till veterinär känns det som... Tycker ju att hon borde bli bättre och inte sämre efter besöket hos veterinären.

    Av Angelika - 21 februari 2008 13:33

    Vi var ju hos veterinären med Ami förra veckan. Hon fick då en kortisonbehandling som vi skulle börja trappa ner på i måndags, men då blev hon sämre igen. igår åt hon ingenting och ville inte gå på promenad, efter att ha pratat med veterinären igen lyckade vi tvinga i henne fler kortisontabletter både igår och idag. Men hon är riktigt hängig nu, reagerar knappt på vad vi gör med henne, och är helt ointresserad av maten (hon åt dock lite när vi plockade upp det ur skålen och hon kunde ta maten ur handen)... Dricker lite och kissar, men det är oxå allt.

    Så imorgon är det åter dax för ett besök hos Carin i Ugglarp och hoppas på att vi kan reda ut det här, så hon kan bli bättre igen.

    Av Angelika - 18 februari 2008 14:05

    Om en vecka är det så äntligen slut på "ledigheten", nu ska man få komma ut och göra lite nytta i arbetslivet igen!

    Fick precis det glada beskedet att jag får jobbet som djurskötare, så nu här mjölkas kor! Kommer att vara med första gången på måndag nästa vecka och sen får vi väl se hur lång tid det tar att komma in i det, det är ju 6,5 år sen jag sist mjölkade en ko...

    Men det ska bli så himla roligt!

    Av Angelika - 17 februari 2008 13:13

    Igår flyttade Elmarina hemifrån till Carola i Krisianstad. Falabella och Irmelina liftade med Jens upp till Kicki "Poppys", hoppas att ni blir nöjda med era grisar!


    Med mig hem kom den finska chocolate tan hanen Dixie Chocoman som kom till Sverige redan i början på januari, tusen tack Monica för att du huserade honom och tog ner honom till mig!

    Dessutom blev jag med ny skinnypojk, lilla Imargos Filur som bara är 6-7 veckor gammal, ska bli spännande att följa hans utveckling.


    Så det blev lite omflyttning i burarna igårkväll när jag kom hem från Landskrona. Chocoman fick dambesök OMG av Granada och Juneau. Milagro fick oxå dambesök i form av Comma och Joline, Milagro åker ju till Norge i mars och jag hoppas att han hinner göra dessa två dräktiga innan han åker.

     Så det blir en "liten" babyboom här runt månadsskiftet april/maj!


    Vectra får växa på sig lite mer innan hon sätts med hane tror jag... avvaktar nog till Milagro har åkt så jag inte behöver plocka fram någon extrabur. Då blir det nog så att hon och Så Svart sätts med Napoleon och väntar tan skinny/lakeland  =)


    Av Angelika - 16 februari 2008 21:48

    Jag är faktiskt nöjd med dagen idag.

    Min self choklad Narnias Granada fick 89 poäng och cert och jag fick alltså min första egenuppfödda champinjon!

    Joline fick oxå 89 p och cert i championklassen.

    De två andra gråa fick 87 poäng vardera.

    Vectra fick bara 85 poäng, lite trist kanske, men det var ju första gången jag ställde skinny och nu vet jag ju lite mer till nästa gång.


    Presentation

    Fråga mig

    0 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
            1 2 3
    4
    5
    6
    7
    8
    9 10
    11
    12 13
    14
    15
    16 17
    18
    19
    20
    21 22 23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    <<< Februari 2008 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Kategorier

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik


    Skapa flashcards