Alla inlägg under maj 2008

Av Angelika - 30 maj 2008 06:19

Så födde då äntligen Så Svart, hade ju hoppats på tan, men det fick jag tyärr inga i denna kullen.

Men det blev två söta lakelandhanar stora och rejäla. En DE golden och en svart/vit (helt svart förutom en vit baktass).

Dom är veckfria (ja, det ser ut som om golden hanen har ett veck men det är det inte, har kollat det noga, men det viker sig så just nu).

Lägger in ett par bilder på dom, dom kommer att bli till salu båda två eftersom jag redan har två lakelandhanar i min lilla "besättning".



Av Angelika - 29 maj 2008 09:53

Har precis mailat in anmälan till Älvängen oxå nu. Jag vet ju redan vilka som ska med, har ju inte så mycket annat att välja på heller...

Det blir i princip samma som jag anmälde till Landskrona, med undantag av Novaja som ju är tingad och flyttar i samband med Landskrona utställningen, kommer inte heller att ta med La Sombra som ju gått över juniorgränsen då och jag känner att konkurrensenär för hård att ta med henne dit (lite överbehårde skuldror som hon har...).

Men annars blir det ju då min gråa championhona Joline, min egenuppfödda grå hona Irwa, chokladtan honan Juneau, choklad otter honan Nova och sist men inte minst min ost Napoleon!


Imorgon flyttar Elizar och Idaho en bit neråt landet.

Annars händer det inget, inga bebbar än, bara väntar och väntar på att dom ska föda...


Av Angelika - 28 maj 2008 09:01

Fick ett telefonsamtal igår, en hästtjej som bor ett par km härifrån undrade om jag behövde mer bete till hästarna, och visst behöver jag det! Sommarhagen gödslades för drygt 2 veckor sen, men bristen på regn sen dess har ju gjort att det växer sakta. Men nu har vi alltså fått erbjudande om att släppa hästarna på ett annat bete, så mitt eget får vila och växa ett tag till. Verkade som att vi får utnyttja detta till och från denna sommar, vet inte hur det blir kommande somrar, men annars har vi annat på gång oxå så vi ska nog klara oss.

Ska bli skönt att kunna släppa dom på gräs i helgen och slippa hålla på med hö nu. I helgen kommer jag även att flytta min fjoring Feldon till min svägerska som ska rida in honom och sen ska han ju säljas. Sen har jag bara halvblodet Ruzona och shettisen Lillan kvar, men dom kommer att få sällskap av en ny häst som kommer att hyras in hos mig. Vi får nämligen nya grannar som behöver en boxplats.

Av Angelika - 26 maj 2008 13:16

Känns som om det var dags att skriva lite i bloggen, har visserligen inte så mycket intressant att skriva om... men vi kör väl på!


Efter att jag verkligen fattat att Nova är otter, har jag nu bestämt att det kommer att bli målet med min uppfödning. I framtiden hoppas jag att jag kommer att avla många fina choklad ottrar! Så för att nu få fram fler ottrar tror jag att min eklaste väg är att para Nova med en self buff eller cream hane, kanske nån som har en sån eller känner nån som har en att låna ut i höst??? Bara hojta till isåfall! Risken finns ju att jag får en massa agoutisar...


Har skickat iväg anmälan till Landskrona.

Kommer att ha med dessa djur:

Narnias Nova, choklad otter junior.(ska bli så kul att visa otter)

Narnias Novaja, choklad tan junior.

Narnias Irwa, self grey senior.

Narnias La Sombra, skinny junior. (5 månader dagen efter)

SCH Joline vom Eidertal, self grey senior. (ch-klass)

Wonders Juneau, choklad tan senior. (väntar på sitt sista cert)

Napoleon von Resendorf, lakeland. (Bästa Ost de sista 2 utställningarna)

Ja, det är ju bara att trimma på, 5 st korthår...

Men det är kul att kunna visa så många egenuppfödda djur.


Och så denna eviga väntan på att mina två dräktiga honor skinny/lakeland ska föda, de är ju dräktiga med Napoleon, så tannar i långa banor vill jag ha!!!

Av Angelika - 19 maj 2008 12:39

Både Vectra och Så Svart är ju dräktiga och beräknat från den dag de sattes med hane så skulle ungarna kunna komma vilken dag som helst nu.

Här väntar jag mig lite skinny och lakelands i black tan, och är precis lika spänd och nyfiken som vanligt när man väntar på att honorna ska föda.

Efter dom här två kullarna dröjer det sen ända till september(!) innan här föds ett gäng kullar igen (ja, fråga mig inte hur jag ska stå ut med att vänta så himla länge...).


Har dessutom tingat en ny self choklad hona som gått hos Ullis och fått två kullar där, så i Älvängen får jag hem henne och hon sätts med min egenuppfödda Grannox som köparen Birgitta så vänligt låter mig låna tillbaka.


Av Angelika - 18 maj 2008 10:19

Jag åkte ihop med Åsa , Malin och Marica till Lessebo igår, med oss hade vi förutom våra egna även Helenas djur och hade väl inte jättehöga förhoppningar om hur det skulle gå.

Men dagen sammanfattas som mycket lyckad!

För min egen del fick jag två cert, Irwa och Juneau, samt en rosett med mig hem, då Napoleon åter igen blev Bästa Ost!

 


Malins Peruanhona blev Bis5, och deras klippta blev Bästa Klippta 2.

Helenas ena skinny junior blev BisJ1!!! och hennes grupp blev Bästa Uppfödargrupp 2! Så 5 rosetter fick vi med oss hem sammanlagt!

Ja, vi är helt enkelt mycket nöjda med dagen!

Av Angelika - 15 maj 2008 12:55

På lördag bär det av till Lessebo på utställning. Kommer att ha med mig 4 djur att visa och ett saludjur. Jag har min lilla skinny junior LaSombra, och min goa ost Napoleon (dom ska ju bara badas), sen har jag idag trimmat färdigt de två andra, min "lilla" self grey hona Irwa som är 5 månader och 1 vecka (och väger redan 860 gram!) samt norska choklad tan honan Juneau som fick kull för 4 veckor sedan.


Nar jag trimmat färdigt satt jag och studerade dom.

Irwa har superbra kropp, typ och nacke, tyvärr lite ljus överlag i färgen, men annars jämn.

Juneau är en ngt liten hona, men har trevlig typ och bra teckning, och som vanligt med chokladerna har hon ngt ljus underfärg, men jämn och bra toppfärg. Annars har hon superfina öron (stora som dasslock...)

Bilder jag tog på skönheterna efter trimmningen kommer här (ja, ni ser nog vem som är vem :)




Av Angelika - 11 maj 2008 10:20

Precis efter jag hade skrivit i bloggen i morse, gick jag in för att kolla till djuren. Både gamla rextanten Tammie och lilla Quadriga låg döda i buren... Det var väl inte helt oväntat, Tammie blev 4,5 år, såg för ett par dar sen att hon började bli lite hängig och igår morse andades hon häftiagre och mer ansträngt. Lilla Quadriga växte inte, höll sig konstant på 65 gram de sista 5 dagarna, så jag undrade egentligen hur länge hon skulle hänga med.

Lite tråkigt bara att dom skulle välja att sluta sina dagar samtidigt...



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards