Direktlänk till inlägg 14 april 2009

Hur mycket ska ett marsvin egentligen kosta?

Av Angelika - 14 april 2009 11:20

Den frågan har jag funderat på lääänge och lite då och då har jag även pratat med andra om det. Det är inte så lätt att bedöma vad en liten marsvinsbebis ska kosta.


Vill bara nu betona att jag pratar om "vanliga" marsvin nu och inte ex skinny och cuy som av någon anledning ligger "mycket bättre" i pris...


Jag har fram till nu legat på ca 300-350 kr för en unge, men funderar på att följa några andra och höja till ca 400 kr/unge. Nu har jag ju lite ovanligare färger som är ganska eftertraktade...

Själv tycker jag att priset på marsvinen borde upp av många olika orsaker, statusen på djuren, samt den faktiska kostnaden att få fram bra djur även tanken på att det tar lång tid.


Vart jag själv tycker att priset på ett marsvin borde ligga kommer jag inte att skriva ner här just nu, utan jag vill få lite reaktioner, funderingar och kommentarer på detta först.


Så fundera och kommentera gärna!


Har lagt in en omröstning om detta oxå...

 
 
Anna

Anna

14 april 2009 12:55

Jag tycker inte att det är bra att ligga alltför mycket över djuraffärernas pris eftersom jag anser att SMF borde arbeta starkt för att få bort marsvin från zooaffärernas utbud. Ett höjt/högre pris från marsvinsuppfödare tror jag kan göra att människor köper zoomarsvin av ekonomiska skäl, ungefär som med raskatter och bondkatter eller att köpa en blandrshund om man "ändå bara ska ha den till sällskap". Det är inte marsvinen från zoo det är fel på, det är industrin som framställer dem. Det är heller inget fel på blandraskatter och -hundar utan enbart på ägare (till såväl renrasiga som blandade djur) som inte tar sitt ansvar och kastrerar sina lösgående husdjur eller avlar för att djurungarna är söta. Ju fler spekulanter som ser fördelarna med att köpa ett marsvin med trygg bakrund och uppväxt från en uppfödare desto bättre, och andelen av dessa spekulanter har jag svårt att tro skulle öka för att priset gör det. Dessutom tror jag att ett ökat pris på marsvinsungar medför fler oseriösa uppfödare som avlar hårt på sina djur för att försöka tjäna pengar. Inget skulle dock glädja mig mer än om någon kunde överbevisa mig på den punkten.
Hoppas verkligen att du inte tar illa upp, jag menar absolut inte att du/någon annan är intresserad av ekonomisk vinning före dina/era djurs bästa - men jag vill ändå säga att jag tycker att det är farligt när man börjar tala om vad ens hobby, vänner, sällskap, intresse, husdjur dvs marsvin kostar en och "vinst".
Därmed inte sagt att jag tycker att alla SMFs uppfödare borde ge bort marsvinsungar gratis för att konkurrera ut zooaffärerna, det är inte så jag menar. Givetvis har du rätt i att ett högre pris säkert ger högre status och mer genomtänkta köp (dvs inte lika många marsvin på Blocket efter tre månader) men det är svårt så länge det finns zooaffärer som varken ställer "jobbiga" frågor eller har väntelista. Det är inte som med andra djur där alla säljare enat kan driva upp priset tillsammans så länge det finns ett alternativ öppet mellan 10-18 varje dag.
Det var min åsikt... Hoppas att du inte tycker att jag är elak.
PS Idag kostar en marsvinshane 225 kr och en hona 275 kr i zooaffären närmast mig. Vet att det kan skilja mycket lokalt.

http://julgrisen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Honey

16 april 2009 21:21

Kommentar till förra kommentaren. Vänd på det istället. Ett högre pris gör ju att det inte känns lönt att lämna till djuraffär.
Lämnar ingen, har dom inga att sälja.
Dom som går dit för att handla har nog ingen aning om att det finns seriösa uppfödare. Dem som är seriösa kan nog sätta sig in i att det kostar en del att föda upp och är beredda att betala någon hundralapp mer än i ditt prisexempel.
Det kostar allt mer att hålla på med uppfödning. Att priserna går upp är bara naturligt. Tar man ut mer i betalning för marsvinen så har man mer resurser att lägga på sin uppfödning. Kan köpa in bra marsvin med lite nytt blod. Åka på utställningar längre bort och träffa andra uppfödare osv.
Ska man utveklas som uppfödare så måste man ta betalt vad det kostar en. Gå back hela tiden och inte ha råd med morötter tjänar inga marsvin på.

 
Anna igen

Anna igen

17 april 2009 17:19

Honey: Fast det finns ju en stor grossistindustri som föder upp marsvin och säljer till majoriteten av djuraffärerna runt om i Sverige. Där är inte marsvinen älskade individer utan avelsmaskiner och min tanke är att de gynnas av att rasmarsvin blir något exklusivt som "vanliga" avels- och utställningsointresserade människor tycker kostar onödigt mycket. Jag tror inte att det finns särskilt många SMF-uppfödare som lämnar till zooaffärer för att tjäna pengar utan för att de inte blir av med överflödet på något annat sätt som en konsekvens av att man föder upp fler ungar än vad marknaden efterfrågar. Varför tänker du att uppfödare lämnar ungar till djuraffärer? Jag tror att det handlar om att man inte fått sålt ungarna på något annat sätt. Att ta ett högre pris gör väl inte att man får sålt ungarna själv istället?

http://julgrisen.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Honey

18 april 2009 00:59

Var finns den här stora grossistindustri? Är det typ minkfarm? Gör en raid och släpp svinen fria. Bara skojar där. Att man kan stoppa den här så kallade industrin genom att hålla ner priserna är bara naivt att tro. Att sedan få affärena att sluta sälja marsvin får nog sägas vara lika dödfött. Varför stanna där. Kaniner och hamstrar är väl lika utsatta.
Sen tror jag att ganska många smf anslutna uppfödare har lämnat till djuraffärer nångång. Man talar inte om det bara.
Klart att man får rätta prissättningen efter marknadsläget. Annars är man ju dum.
Får man inte sålt dom man behöver sälja så får man klart tänka om och agera efter det.
Valet man själv kan göra att välja en affär som man har förtroende för, om det skulle vara sista alternativet. Vem vet? Lämnar man med en stamtavla så kanske man skapar ett intresse hos en köpare som är ovetandes om marsvinsvärlden och blir mer intresserad.
Nu har Angelika sagt sitt så då får det räcka här.

 
Josefie Ömar

Josefie Ömar

19 april 2009 15:10

Att man höjer priset på marsvinen tycker jag är bra. Då är det inte något djur som man bara skaffar för att sedan strunta i Jag får i alla fall för mig att vissa människor tänker att; "Äcsh, det är ju inte så mycket pengar. Tröttnar man så tröttnar man", eller något liknande.

(I de djuraffärer jag har besökt den senaste tiden har tagit ca 400 kr för ett marsvin. Så jag tror inte att det är så farligt om man höjer priset på marsvinen inom uppfödarkretsen.)

Sedan skulle jag faktiskt vilja lämna ett gott ord till vissa djuraffärer som tar hand om sina djur på ett bra sätt och dessutom föder upp sina djur själva utan inavel och konstiga sjukdomar som de kan ha från vissa grossister. Man ska nog inte dra alla över en kant när man säger att zoobutiksdjur inte är något att ha ;)

Kram Josse

http://www.freewebs.com/fiffeluringens

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelika - 4 december 2009 18:00

Har glömt att meddela här att jag bytat till en anan blogg... För att följa min blogg fortsättningsvis gå in på följande adress http://djurblogg.narnias.se ...

Av Angelika - 2 oktober 2009 11:07

Ja, jag tycker att det är ganska fantastiskt att jag är så långt redan med förberedelserna inför utställningen imorgon. Igår när jag städade burarna passade jag på att fixa iordning transporterna, och nu på förmiddan har alla 8 djuren som ska med tri...

Av Angelika - 29 september 2009 11:27


Jag har tagit en kullbild på min senaste chocolate tan kull oxå! Så här är de tre pojkarna tillsammans. Från vänster: Gaspadin, Gazpon, Gaspari.    ...

Av Angelika - 28 september 2009 17:45

... är man allt ganska sliten, fick inte så mycket sömn. Men jag har haft jättekul med alla vännerna före, under och efter utställningen.   På lördagen fick min chokladfox hona Zymbal sitt avgörande cert och blev svensk champion, och min black ta...

Av Angelika - 25 september 2009 13:55

De sista dagarna har det varit fullt upp. Fixat med förberedelser inför dubbelutställningen i helgen, så nu är det nästan helt klart! Det enda som just nu (då det är 4 timmar kvar till vi ska köra) återstår är att bada de två leveransdjuren, plus a...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards