Direktlänk till inlägg 12 februari 2008

Dagens veterinärbesök.

Av Angelika - 12 februari 2008 22:11

Idag var det dax att åka till veterinären med vår "lilla" briardtik Amira, men först en liten inledning om hur det hela började.


Hon började bli dålig i tisdags förra veckan då hon plötsligt inte ville äta, och inte leka med bollen utan gnydde till när hon skulle ta den, verkade ha ont i munnen, men vi kunde inte se nåt. Tänkte att hon kanske rivit sig på nån pinne eller nåt och ville avvakta ett par dar ifall hon skulle bli bättre, men när hon fortfarande inte blivit bättre på torsdan belv det ett besök hos veterinären. Dom kunde inte hitta nåt fel på henne, utan bara konstatera att hon verkade ha ont i munnen och ofta lade huvudet lite snett, så vi fick utskrivet Rimadyl (smärtstillande) och hoppades på bättring.


Idag var hon då inte mycket bättre, hade visserligen kommit igång och åt lite grann, men hon är inte som vanligt i temperamentet, viker ofta huvudet åt sidan, gnyr  och skäller till när man vill kolla henne i munnen. Så vi åkte till en annan veterinär (Carin Strand i Ugglarp) för ev röntgen ifall det skulle behövas, efter att få ge lugnande för att kunna kolla ordentligt och tagit ett blodprov konstaterade hon att vår lilla Ami har Eosinofil Myosit (finns tydligen inget försvenskat namn på det...). Det är en muskelinfektion som angriper musklerna i pannan/käkarna som inte orsakas av någon bakterie eller virus, så när kroppen ska bryta ner det som orsakar infektionen blir det istället musklerna som bryts ner. (Tusan vad det va svårt att förklara, knappt jag hängde med när veterinören berättade det, och jag hittar inget på nätet om det.) Iallfall fick vi utskrivet kortison sm ska skynda på läkningen av detta, tyvärr kommer hon aldrig att få tillbaka de redan nerbrutna musklerna, så hon kommer att bli svagare i käkarna och vara insjunken i hjässan, som tur är e hon långhårig så det syns inte direkt då. Kommer att bli som veterinären sa att huden hamnar precis på skelettet, har ju inga muskler emellan...


Detta är tydligen en väldigt ovanlig sjukdom (endast ett par fall per år) som man inte vet vad den orsakas av. Nu hoppas vi iallafall att hon blir bättre och slipper ha ont och kan äta som vanligt och leka med sin boll igen.

 
 
Åsa

Åsa

13 februari 2008 08:24

Tur det löste sig i allfall just detta vad hon hade för fel.Hoppas hon blir bättre snart.
Har ju också haft briard och de är ju så härliga hundar. Tur att en kompis har en briard som man träffar ibland!

http://klackebo.bloggagratis.se

 
Kicki W

Kicki W

13 februari 2008 09:04

Hoppas innerligt du får bukt med eländet! Ge vovven en extra innerlig kram :-)

http://westerdahl.bloggagratis.se

 
Jennifer

Jennifer

15 februari 2008 12:34

Nä men usch så hemskt då! Men vilken tur att ni besökte en annan veterinär och fick ett annat utlåtande!

Och jag är visst inte den enda som tycks få problem med älsklingarna...

Kram på dig!

http://www.kizbaz.bloggagratis.se

 
Carolline

Carolline

18 februari 2008 16:57

Men fy vad läskigt, hoppas hon blir bra nu. Tur som sagt att ni åkte till en annan veterinär.
Kram!

http://surprise.bloggagratis.se

 
Ing-Marie

Ing-Marie

17 mars 2008 10:07

Hej!
Kan berätta att min kinesiska nakenhund har eosinofil myosit/ käk-myosit.
Han äter sedan 3 år tillbaka låg av Prednisolon, hör gärna av dig.

http://www.fyratassar.dinstudio.se

 
Ingen bild

Ellapella

31 mars 2008 16:23

Hejsan
Har också en hund som har denna diagnos. Hör gärna av dig om du har frågor el funderingar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelika - 4 december 2009 18:00

Har glömt att meddela här att jag bytat till en anan blogg... För att följa min blogg fortsättningsvis gå in på följande adress http://djurblogg.narnias.se ...

Av Angelika - 2 oktober 2009 11:07

Ja, jag tycker att det är ganska fantastiskt att jag är så långt redan med förberedelserna inför utställningen imorgon. Igår när jag städade burarna passade jag på att fixa iordning transporterna, och nu på förmiddan har alla 8 djuren som ska med tri...

Av Angelika - 29 september 2009 11:27


Jag har tagit en kullbild på min senaste chocolate tan kull oxå! Så här är de tre pojkarna tillsammans. Från vänster: Gaspadin, Gazpon, Gaspari.    ...

Av Angelika - 28 september 2009 17:45

... är man allt ganska sliten, fick inte så mycket sömn. Men jag har haft jättekul med alla vännerna före, under och efter utställningen.   På lördagen fick min chokladfox hona Zymbal sitt avgörande cert och blev svensk champion, och min black ta...

Av Angelika - 25 september 2009 13:55

De sista dagarna har det varit fullt upp. Fixat med förberedelser inför dubbelutställningen i helgen, så nu är det nästan helt klart! Det enda som just nu (då det är 4 timmar kvar till vi ska köra) återstår är att bada de två leveransdjuren, plus a...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards